facebook-call facebook-call facebook-call

עורך דין צבאי שינוי שיבוץ

29.02.2024

תפקידו של עורך דין צבאי לשינוי שיבוץ

במקרים בהם לחיילים יש נסיבות המצדיקות שיבוץ קרוב לביתם, כמו סיבות כלכליות, קשיי הסתגלות וכדומה, ניתן ללמד את גורמי הצבא אודות הנסיבות ולקבל שינוי של השיבוץ באופן שיותאם ויאפשר לחייל להמשיך את שירותו הצבאי בקרבת ביתו ובתנאים ההולמים את מצבו ונסיבותיו.

דברו איתנו >>

המשמעות של שיבוץ חיילים בצבא

צה"ל משקיע הרבה מאוד משאבים בשיבוץ מוצלח של חיילי הסדיר בשורותיו, באופן שמותאם ליכולות ולכישורי החייל ומתאים לצורכי הצבא. הערכת כישורי החייל נקבעת בשלבי הגיוס שלו בפרופיל הרפואי, ראיונות אישיים, מבחנים ושאלון העדפות עם רשימה של תפקידים שיכולים להתאים למתגייס, שעליו לדרגם בהתאם לסדר עדיפות אישי.

יחד עם זאת, יש לא מעט מקרים בהם השיבוץ של החייל לא עונה על הציפיות, הרצונות, הצרכים והנסיבות האישיות שלו. כך למשל, חייל ששאף להיות בתפקיד טכני מוצא את עצמו בתפקיד קרבי, ולהיפך. במקרים אלו הצבא מאפשר לחייל להגיש לבקשה לשנות את תפקידו, אולם לא תמיד בקשות אלו נענות. יש חיילים המסתגלים למצב שנקלעו אליו, בעוד שאחרים סובלים מחוסר שביעות רצון וירידת מוטיבציה.

בנוסף לכך, נושא שיבוץ חיילים עוסק במיקום הגיאוגרפי של הבסיס שבו ישרתו, שיכול להתאים או לא להתאים לנסיבותו, לקשיים, לרצונות ולצרכי החייל, בגין סיבות אישיות ואחרות.

סיבות/נסיבות שיכולות להעלות את הסיכוי לשינוי שיבוץ

אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על שינוי שיבוץ של חיילים, הינו מידת הקרבה הגיאוגרפית של מקום השירות שלהם לביתם. יש מקרים בהם עקב נסיבות אישיות החייל מבקש לשרת קרוב לביתו, למשל עקב בעיה כלכלית, בעיה משפחתית או בעיה בריאותית שלו או של בן משפחתו. בנסיבות אלו החייל יבקש שלא לשרת בבסיס מרוחק או בבסיס סגור שניתן לצאת ממנו לבית רק בפעם בשבועיים לסוף שבוע.

ישנם מקרים שהמרחק הגיאוגרפי של הבסיס לא מרוחק מביתו של החייל, ומצוי בתווך המוגדר "קרוב לבית" בהגדרות הצבא, אך מחייב מעבר בין מספר אוטובוסים/רכבות ומאלץ את החייל לבלות בכל יום שעות בדרכים.

מעבר לכך, יכולות להיות סיבות נוספות המאפשרות שינוי שיבוץ בצבא. כך למשל, שינוי של שיבוץ יישקל במקרים בהם לחייל יש קשיי הסתגלות או בעיות בינאישיות מול חיילים אחרים בבסיס או מול מפקדיו, דבר הפוגע ברווחת החייל ומצדיק את השינוי.

מאפייני ההליך של שינוי שיבוץ

במרבית המקרים, בקשה לשינוי שיבוץ כדאי לבצע בשלבים מוקדמים טרם מועד הגיוס. עבור מי שמשרת כבר בצבא, שינוי השיבוץ לרוב מתחיל במסגרת של היחידה, עם בקשה של החייל ממפקדיו לשנות את שיבוצו. במידה והמפקדים רואים לנכון לקבל את הבקשה, שינוי השיבוץ לא יוכל להיות פנימי ויש צורך באישורים נוספים.

בנוסף, יש במקרים בהם צריך למלא טופס 55 הכולל פירוט של העדפות אישיות, וניתן למלאו בימינו גם אונליין. ניתן לצרף לטופס מסמכים התומכים בבקשה, כמו מסמכים רפואיים, קורות חיים וכדומה. לכך מתווספות תובנות של מפקד היחידה אודות החייל, מצבו, כישוריו ואופיו.

לאחר מילוי ושליחת הטופס הוא עובר מספר בדיקות ברמות שונות, החל מרמת היחידה הנוכחית ליחידות אחרות. ביחידה, הבקשה מגיעה למפקד ומשם לשלישות של הבסיס, ומשם הוא לטיפול של הבאקום או של יחידת מיט"ב. יש לציין כי חיילי מילואים המבקשים לשנות שיבוץ בצבא, נדרשים אף הם למלא את טופס 55, העובר לטיפול של גורמים רלוונטיים לאנשי מילואים.

חשיבות סיוע של עורך דין בשינוי שיבוץ בצבא

לעיתים קרובות, בכדי לשנות שיבוץ בצבא חשוב לפנות לעורך דין צבאי המתמחה בנושא. פנייה זו אל עורך דין צבאי לשינוי שיבוץ תסייע בהליך המצפה לחייל, הן משלבי ההכנה למיוני 'הצו הראשון' בלשכת הגיוס , דרך הפנייה לגורמים הרלוונטיים, במילוי נכון של טפסים נדרשים, ובמידה ועולה הצורך – להמשיך לערעור על החלטת הגורמים המוסמכים לכך.

כמו כן, עורך הדין יכול לפנות בכתב לגורמים הרלוונטיים בצבא, ויוסיף פנייה אישית של החייל ושל בני משפחתו. פניות אלו יפרטו את הנימוקים בגינם שיבוץ מחודש של החייל הינו מוצדק.

למעשה, עורך הדין יילווה וייעץ בכל אחד מהשלבים האמורים, וינחה את החייל באופן שיכול לסייע בקיצור הליכים ולהגדיל באופן ניכר את הסיכוי של הצלחת הבקשה לשינוי שיבוץ.

לקביעת פגישה וקבלת עוד מידע אודות שינוי שיבוץ בצבא, צרו קשר עם משרד עו"ד אביעד רייפר בטלפון 052-269-2484

התקשרו עכשיו WhatsApp