הטרדות מיניות בצה"ל

ייעוץ וליווי משפטי בעבירות מין

בשנים האחרונות הטיפול בעבירות מין בישראל הפך להיות הרבה יותר מקצועי ורציני לאור כמות הולכת וגדלה של תלונות בשילוב עם תודעה ציבורית רחבה לגבי הצורך לשמור על הזכויות של נשים וגברים אשר סובלים מפגיעה מינית ובפרט מהטרדות מיניות. ‏

במידה ואתם מוצאים את עצמכם במצב שבו אתם נפגעים של עבירות מין, או חשודים בביצוע עבירת מין, יש לכם את הזכות לקבל ליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בתחום זה. כמו בחברה האזרחית, לצערנו גם הצבא מתמודד עם תופעת עבירות המין. תלונות וחקירות בנושא זה נחשבות נפוצות, וחייל החשוד בביצוע עבירת מין או נפגע ממנה זקוק לייעוץ משפטי מקצועי ומותאם.

האתגרים הייחודיים לחקירות עבירות מין בצבא

חקירות אלו מתבצעות בדרך כלל על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) ומתאפיינות במספר אתגרים ייחודיים:

  • לחץ נפשי: נחקרים בעבירות מין חווים לחץ נפשי עצום, הן בשל החשש מההשלכות הפליליות והן בשל פגיעה בשמם הטוב. תחושות אלו עלולות להקשות עליהם לתפקד באופן תקין במהלך החקירה ולפגוע ביכולתם להגן על עצמם.
  • שיטות חקירה: קיים חשש לניסיון דיבוב והוצאת מידע במהלך החקירה. גורמים כגון לחץ חברתי, רצון לסיים את החקירה במהירות או תפיסות מוטעות לגבי עבירות מין עלולים להוביל לחקירה שאינה הוגנת.
  • מורכבות הראיות: ראיות בעבירות מין הן לעיתים קרובות קלושות, וחקירתן דורשת מיומנות וניסיון רב. סוגיות כמו עדויות סותרות, היעדר ראיות פיזיות וקושי בהוכחת כוונות עלולות להקשות על בירור האמת.

* חשוב להדגיש כי מאחר והגוף החוקר מודע לאתגרים הללו הוא עלול לנצל זאת כך שהחייל יפליל עצמו ויודה בעבירות אותן הוא כלל לא ביצע בתמורה להבטחות שונות למיניהן (הבטחות שווא בד"כ). 

עבירות מין בצבא

חשיבות הייעוץ המשפטי

  • חייל החשוד בביצוע עבירת מין חייב להתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה ומקצועי טרם החקירה. למעשה עד לרגע ההתייעצות עם עו"ד רצוי לא לדבר בכלל גם במקרים שיכולים להראות לנחקר פשוטים, ואף על פי שהוא מרגיש כי אין לי מה להסתיר אם לדעתו הוא לא עשה שום מעשה פלילי. חשד בנוגע לעבירות של הטרדה מינית בצבא ובאופן כללי עלול להוביל להשלכות הרות גורל כלפי הנחקר, לכן אפילו לפני המילה הראשונה שיוצאת מפי הנחקר חשוב מאוד שהוא יקבל ליווי ע"י עו"ד אשר מנוסה בתחום עבירות המין ובמשפט הצבאי באופן כללי. כאמור, נדרש ליווי משפטי צמוד ומקצועי שיבטיח לנחקר לפעול תוך צעדים שקולים ואיטיים המומלצים לו על ידי עורך דינו אשר יכול לסייע לו במטרות הבאות:
  • הבנת זכויותיו: חייל החשוד בעבירת מין זכאי לזכויות רבות במהלך חקירתו כגון הזכות לשתיקה, הזכות להיוועץ בעורך דין, הזכות לאוכל ושתייה, הגבלת שעות החקירה והזכות לשינה. עורך הדין יסביר לו את זכויותיו ויוודא שהן נשמרות לאורך כל התהליך.
  • הכנת גרסה למסירה: עורך הדין יסייע לחייל להכין גרסה עקבית ומפורטת של האירועים תוך הימנעות מהפללה עצמית. חשוב לזכור שכל מילה שאומר החייל עלולה לשמש כראיה נגדו בהמשך ולכן יש חשיבות רבה להכנה יסודית לפני החקירה.
  • ניהול משא ומתן עם גורמי החקירה: עורך הדין יכול לנהל משא ומתן עם גורמי החקירה על מנת להביא להפחתת סעיפי וחומרת האישום, לסגירת התיק או להסדר טיעון מקל. ניסיון וידע משפטי נרחבים מאפשרים לעורך דין להציג את גרסת החייל בצורה משכנעת וכן להשפיע על גורמי החקירה בדבר צדקת עמדתו.
  • ייצוג משפטי בבית הדין הצבאי: 24 שעות לאחר מעצרו של החייל לצורך החקירה, מתחייבת היחידה החוקרת להביאו בפני שופט בבית הדין, בכדי להמשיך ולהחזיקו במעצר במהלך החקירה אם יש בכוונתם לעשות כן. במצב דברים זה, יש צורך של ייצוג מקצועי בבקשת המעצר טרם הגשת כתב האישום ולתוצאות הדיון יש הלשכות גם לעתיד. במידה והוחלט על הגשת כתב אישום נגד החייל, עורך הדין ייצג אותו בבית הדין הצבאי ויפעל להוכחת חפותו. תפקידו של עורך הדין כולל ניהול ההליך המשפטי, בחינת ראיות, חקירת עדים, הגשת טיעונים משפטיים ועוד. במקרה שיש די ראיות כנגד החייל להגשת כתב אישום ואף להרשעתו, ייעשה עורך הדין בכדי לבוא בדברים עם התביעה, לצמצום חומרת כתב האישום ובהתאם לעונש מוסכם הולם את החומרה האמתית של המעשים ולא מעבר לכך. במקרים בהם לא ניתן להסכים עם התביעה, יעשה עורך הדין בכדי לטעון בבית הדין ולשכנע על עונש לא מחמיר עם החייל.

תהליך ייצוג נפגעי עבירות מין

  • ייצוג משפטי בתחום עבירות המין ניתן כמובן גם לקורבן שהוא נפגע עבירה. מיד נרחיב לגבי הדרכים בהן עורך הדין יכול לסייע לנפגעי עבירות מין, אך חשוב לציין כי בעקבות החווייה הטראומטית, לנפגעי עבירות מין רבים ישנה נטייה להעביר לחוקרים גירסה עמוסה בפרטים מיותרים שאינם רלוונטיים ואף עשויים לבלבל את הגוף האמון על חקירת המקרה. עורך דין יכול לסייע לנפגעי עבירות מין בצה"ל בנושאים הבאים:
  1. הכנת גרסה והגשת תלונה: עורך הדין יסייע לנפגע להכין ולהגיש במשטרה הצבאית תלונה ממוקדת, קוהרנטית, מאורגנת, אף כרונולוגית ומפורטת, והוא ינחה את הנפגע לאורך כל התהליך תוך איסוף ראיות ושמירה על זכויותיו.
  2. הכנה וליווי בחקירה: עורך הדין יסייע לנפגע להתכונן לחקירה תוך מתן הנחיות מקצועיות וברורות. ילווה לחקירה ידאג כי הנפגע ירגיש בטוח ומוכן להתמודדות בעת עימות עם החשוד בעבירה ויסייע לו להעביר את עדותו בצורה ברורה ועניינית. עו"ד יעמוד על זכויותיו של הנפגע אל מול התביעה, לרבות בהבעת עמדתו באשר לפרטי וחומרת הסדר טיעון באם ירקם כזה בין הנאשם לתביעה.
  3. ליווי בבית הדין: עורך הדין ילווה את הנפגע עד לסיום ההליך המשפטי כולל הגעה לדיונים במשפטו של הנאשם ולעיתים גם בדיונים לגבי ערעורים שהוגשו במידה ומתקיימים כאלה.
  4. תביעה אזרחית: במקרים מסוימים ייתכן שהנפגע יהיה זכאי לפיצויים כספיים מהחייל הפוגע. עורך הדין יסייע לו להגיש תביעה אזרחית ולייצג אותו לאורך ההליך.

לסיכום

הן נפגעי עבירות מין, ובעיקר הטרדות מיניות בצה"ל והן נחקרים החשודים בעבירה זקוקים לפנות לעזרה מקצועית בהקדם האפשרי. עורך דין צבאי ופלילי מנוסה ומקצועי כגון עו"ד אביעד רייפר יוכל לסייע להם להגן על זכויותיהם ולהכווין אותם במערכת המשפטית המורכבת. עו"ד רייפר מייצג לקוחות טרם חקירה בעקבות הגשת תלונה על פגיעה מינית, מכווין אותם במהלך החקירה בשלבי המעצר, מטפל בהם טרם הגשת כתב אישום ואחריה, וכן פועל לצמצום הנזקים שנגרמו להם. כמו כן, הוא מטפל בתיקים פליליים ובהפניית עברייני מין למסגרות טיפוליות לפני או אחרי ההרשעה לטובת הצלחה מרבית בשיקומו של הנאשם.

אם אתם מחפשים עורך דין מומחה בעל ניסיון עשיר בדין הצבאי, הגעתם למקום

הנכון. למידע, שאלות ופרטים נוספים אתם מוזמנים לפנות אלינו למספר הטלפון 052-2692484

או לכתובת המייל: aviad_r@013net.net ונשמח לעמוד לשירותכם.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

זקוקים לייעוץ משפטי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם