יציאה לחו ל בצבא ללא אישור

יציאה לחו"ל בתקופת הצבא

משרתי צה"ל אמנם רשאים לצאת לחו"ל במהלך שירותם הצבאי אך הם נדרשים לקבל לשם כך אישור מראש דרך המערכת המקוונת הצבאית באזור האישי, מדובר במערכת שהחליפה "טופס חו"ל" ידני מסורתי. תהליך זה נועד להבטיח את ביטחון החיילים ואת עמידתם בהוראות הצבא בעת שהות במדינות זרות.

מי רשאי לצאת לחו"ל?

  1. חייל בשירות חובה המשרת ברמת פעילות א' ומעלה רשאי לבקש לצאת לחו"ל במסגרת חופשה למשך 28 ימים במצטבר (כולל שבתות וחגים) במהלך כל תקופת שירות החובה.  
  2. חייל בשירות חובה המשרת ברמת פעילות ב' ומטה רשאי לבקש לצאת לחו"ל במסגרת חופשה למשך 21 ימים במצטבר (כולל שבתות וחגים) במהלך כל תקופת שירות החובה.
  3. חייל בודד אשר אחד מהוריו, בן זוגו (מנישואין או ידוע בציבור) או ילדו מתגורר בחו"ל רשאי לבקש לצאת לחו"ל על-מנת לבקרם במשך 21 ימים במצטבר (כולל שבתות וחגים) בכל שנת שירות. זאת בתנאי שחלפה חצי שנה, לכל הפחות, מהמועד האחרון שבו נפגשו, ובתנאי כי קרוב המשפחה אינו עתיד לשוב לארץ או לבקר בה בחצי השנה שלאחר המועד המתוכנן ליציאה לחו"ל.
  4. חייל חובה אשר הוכר כמצטיין או כפעיל בתחום הספורט, הריקוד או המוזיקה, זכאי לצאת  לחו"ל לצורך ייצוג המדינה בהופעות ותחרויות למשך 90 ימים בשנה לכל היותר במסגרת חופשה מיוחדת שתאושר לצורך זה בהתאם לפקודות הצבא.

 

הגשת בקשה ליציאה לחו"ל

  • בקשת חייל בשירות חובה למעט חייל עתודאי, לצאת לחו"ל תוגש 21 ימים לכל הפחות לפני מועד היציאה המבוקש, אלא אם כן אישר מפקד בדרגת רס"ן חריגה ממועד זה.
  • כאמור, כיום יש למלא טופס מקוון באתר הצבאי באזור האישי בו מציינים את פרטי הטיסה, המדינה אליה נוסעים, נתיב הטיסה, חניות ביניים במידה וקיימות וגם מטרת הטיסה.
  • במערכת יש לצפות בסרטון הדרכה שמנחה את החיילים בנוגע להוראות הבטיחות שעליהם החיילים נדרשים לשמור בעת יציאה לחו"ל, והם חייבים לעבור מבחן ידע בנושא. יש לציין כי החייל צריך לענות נכונה על כל השאלות במבחן על מנת שהבקשה תעבור בדיקה אותה יבצע קצין האמון על אישור הבקשות הללו.
  • לאחר מילוי הטופס המקוון באזור האישי באתר הגורם הצבאי המוסמך יבדוק את הבקשה, ורק לאחר שהתקבל אישור של קצין בדרגת רס"ן ניתן לרכוש כרטיס טיסה. חייל המבקש לצאת לחו"ל לא יטול על עצמו כל התחייבות כספית או אחרת בנוגע ליציאה לחו"ל עד לאישור היציאה על ידי הסמכות המאשרת, ולא יבוא בכל טענה במקרה של אי-מתן האישור.
יציאה לחו ל בצבא ללא אישור

מידע שחשוב להכיר

  • יציאת חיילים לחו"ל ללא אישור מהווה עבירה משמעתית וחייל שעושה זאת צפוי לדין משמעתי מיד עם חזרתו ארצה.
  • קיימות מדינות שאליהן אסור לחיילים לטוס מטעמי ביטחון. רשימת מדינות מעודכנת זמינה באתר צה"ל. חשוב לציין כי סביר להניח שטיסות מעל מדינות אלה לא יתאפשרו גם כעצירות ביניים מאחר ובמצב של נחיתה מאולצת ולא מתוכננת הדבר עלול להוות בעיה בטחונית ממנה ירצו הצבא והחיילים להימנע.
  • לאחר קבלת האישור אין כל צורך להביא טפסים ואישורים מהצבא בנוגע ליציאה של החייל לחו"ל וניתן להגיע לשדה התעופה כמו לכל טיסה רגילה.

 

העונש הצפוי לחייל שיצא לחו"ל ללא אישור

יציאה לחו"ל בצבא ללא אישור תגרור העמדה לדין משמעתי וכן צפוי עונש הנקבע בהתאם לנסיבות הנסיעה, תקופת ההיעדרות ושלב שירותו הצבאי הנוכחי של החייל. העונשים האפשריים כוללים נזיפה, ריתוק, הורדה בדרגה וכן גם מאסר צבאי.

במקרה שחייל עומד לדין משמעתי בגין יציאה לחו"ל הוא יכול להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי מקצועי כגון עו"ד אביעד רייפר אשר מכיר את הדין הצבאי בפירוט ולכן יש באפשרותו לבחון את נסיבות המקרה על כל פרטיו ולייצג את החייל בבית הדין הצבאי על מנת להפחית את עונשו.

 

בסיכומו של עניין

יציאה לחו"ל במהלך שירות צבאי הינה זכות הניתנת לחיילים רבים אך היא כפופה להוראות הצבא. חשוב להקפיד על תהליך הגשת הבקשה ועל הכללים המוזכרים במאמר כדי להבטיח יציאה לחו"ל באופן חוקי והנאה מחופשה נעימה ובטוחה. ניתן למצוא מידע נוסף על כללי יציאת חיילים לחו"ל באתר צה"ל. כמו כן, ניתן לפנות למפקד היחידה או לקצין הת"ש לקבלת הבהרות וסיוע בהגשת הבקשה.

אם אתם מחפשים עורך דין מומחה בעל ניסיון עשיר בדין הצבאי, הגעתם למקום הנכון. למידע, שאלות ופרטים נוספים אתם מוזמנים לפנות אלינו למספר הטלפון 052-2692484 או לכתובת המייל: aviad_r@013net.net ונשמח לעמוד לשירותכם.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

זקוקים לייעוץ משפטי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם