השלכות של כלא צבאי

השלכות מאסר צבאי על רישום פלילי

על אף שמערכת המשפט הצבאית שונה באופן מהותי ממערכת המשפט האזרחית וחיילים הנאשמים בעבירות פליליות עלולים לעמוד בפני הליכים משפטיים על פי הדין הצבאי, מעשים אלו עדיין עשויים להשפיע על עתידם האזרחי לאחר שחרורם מהצבא.

סביר כי תיק פלילי שנפתח לחייל החשוד בביצוע עבירה פלילית במהלך שירותו הצבאי ילווה אותו גם בחייו האזרחיים כתיק פלילי הדומה לתיק שנפתח כנגד אזרחים במצבים דומים. יודגש כי גם עריקות היא עבירה פלילית. מאמר זה ידון בהרחבה בהשלכות המעצר הצבאי על רישום פלילי בחיי האזרחות תוך ניתוח מעמיק של האתגרים והפתרונות המשפטיים העומדים לרשות החייל.

מהו רישום פלילי?

  • כאשר מדובר בחשד לביצוע עבירה פלילית מדיני העונשין, ההשלכות זהות לאזרח ולחייל. ככלל, רישום פלילי הינו כתם המלווה את החייל מכיוון שעל פי החוק הרישום הפלילי נשמר מרגע הרישום במשך 17 שנים שהיא תקופת ההתיישנות, כלומר 7 שנים ואחריהם "תקופת מחיקה" של 10 שנים.
  • כאשר חייל מבצע עבירה משמעתית כגון עבירת עריקות ארוכה, מוגש בדרך כלל כתב אישום בבית דין צבאי וסביר שהענישה תכלול דרישה למאסר צבאי לתקופת זמן מסוימת, ועל כן חשוב לציין כי לכליאת חייל במסגרת כלא צבאי השלכות עלולות להיות השלכות פליליות הכוללות רישום אשר נשמר גם לאחר שחרורו מצה"ל וזאת בכפוף ובהתאם לתקופת הכליאה שריצה במהלך שירותו הצבאי- ככל שתקופה זו ארוכה יותר כך סביר יותר כי ידבוק בו כתם פלילי.
כלא צבאי השלכות

מהו רישום פלילי מופחת?

  • רישום פלילי מופחת חל על עבירות מסוג 'עוון' שהן למעשה עבירות שדינן עד כשלוש שנות מאסר על פי חוק העונשין. יש לציין כי ישנם מקרים מסוימים נוספים בהם ניתן לבצע רישום פלילי מופחת כגון ענישה על היעדרות משירות לתקופה ארוכה אשר בעקבותיה הוגש כתב אישום והוחלט כי החייל ירצה עד שלושה חודשי מאסר בלבד. דוגמא נוספת לרישום פלילי מופחת היא חייל אשר לראשונה בחייו עבר עבירה פלילית ועל כן החוק מיטיב עימו והרישום יהיה מופחת.
  • משמעותו של רישום פלילי מופחת לעומת רישום פלילי רגיל היא שהמידע הפלילי יהיה חשוף רק לגורמים מצומצמים ביותר, זאת בניגוד לרישום פלילי רגיל החשוף לכלל הגורמים הממשלתיים המוסמכים. הקלה נוספת שקובע תיקון זה הינה כי רישום פלילי מופחת נמחק לאחר חמש שנים בלבד.
  • רישום פלילי מופחת משמעותי ביותר מכיוון שהוא עשוי למנוע את השפעותיו השליליות של הרישום הפלילי הרגיל אשר לו השפעה הרת גורל מבחינת החייל המשוחרר, כגון פגיעה באפשרות קבלה למקומות עבודה (בעיקר בשירות המדינה), הסמכה לעבוד במקצועות הדורשים היעדר רישום פלילי כמו משרות ביטחון, רפואה, עריכת דין ועוד.

השפעת רישום פלילי על חיילים משוחררים

  • קשיי השתלבות בחברה ובשוק העבודה: רישום פלילי עשוי להוות מכשול משמעותי במציאת עבודה וקידום מקצועי. מעסיקים רבים נוטים להימנע מהעסקת אדם בעל עבר פלילי מחשש להשפעות שליליות על מקום העבודה.
  • הגבלות על קבלת רישיונות: רישום פלילי עשוי להקשות על קבלת רישיונות שונים כגון רישיון נהיגה, רישיון להחזקת נשק, רישיון עסק ועוד. הגבלות אלו עלולות להשפיע על יכולתו של החייל לתפקד באופן תקין בחייו האזרחיים.
  • קשיים בקבלת ויזה: רישום פלילי עשוי להוות מגבלה משמעותית בקבלת ויזה למדינות רבות. כתוצאה מכך, החייל עלול להיתקל בקשיים בנסיעה לחו"ל לצורך לימודים, עבודה, טיולים או ביקור משפחה.
  • פגיעה בשם הטוב ובמוניטין: רישום פלילי עשוי לפגוע בשם הטוב ובמוניטין של החייל, הן בעיני חבריו ומשפחתו והן בעיני החברה כולה. פגיעה זו עלולה להוביל לתחושות של בושה ומבוכה.

כיצד נקבעת חומרת הרישום הפלילי?

  • חומרת העבירה: עבירות חמורות יותר יגררו רישום פלילי משמעותי יותר שיהיה קשה יותר למחוק או להפחית.
  • נסיבות המקרה כגון גיל החייל ומניעיו לביצוע העבירה עשויות להשפיע על שיקול דעתם של גורמי התביעה ו/או המשפט.
  • התנהגותו של החייל לאחר ביצוע העבירה: התנהגות חיובית ולקיחת אחריות על מעשיו עשויות לסייע לחייל להקל על ההשלכות של רישום פלילי.
השלכות של כלא צבאי

חשיבות הייעוץ המשפטי

חייל הנחשד בביצוע עבירה פלילית זקוק לליווי מקצועי ומנוסה של עו"ד צבאי אשר ילווה, ידריך ויבצע פעולות שיהיה בכוחן בכדי להביא את המקרה לכדי מיצוי ללא רישום פלילי, ובמצבים אשר בהם מתוקף העניין מתחייב רישום פלילי עורך הדין יפעל כדי להביא לכדי "רישום פלילי מופחת". האמור לעיל מלמד כי גם חיילים אשר לחובתם רישום פלילי רגיל יכולים לבצע פעולות באמצעות עורך דין צבאי על מנת לנקות רישום זה ולהפחית את הסיכון לכתם פלילי שידבק בהם שנים רבות.

מערכת המשפט הצבאית מורכבת וייחודית ולכן רק עורך דין צבאי בעל ניסיון והבנה מעמיקה של מערכת זו יכול להוות גורם מכריע בהגנה על זכויותיו של החייל ובהבטחת עתידו.

להלן מספר דרכים בהן ייעוץ משפטי מקצועי יכול לסייע לחייל:

הבנת זכויותיו

  • עו"ד יסביר לחייל את זכויותיו לאורך כל ההליך המשפטי, החל משלב החקירה ועד להכרעת הדין (אם יוגש כתב אישום).
  • עו"ד ינחה אותו לגבי האפשרויות העומדות לרשותו ויסייע לו לבחור את הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם החשדות ו/או ההאשמות נגדו.

ניהול ההליך המשפטי

  • עו"ד ייצג את החייל בבית הדין הצבאי וידאג להגנה נכונה על זכויותיו.
  • עו"ד ינהל את ההליך המשפטי בצורה מקצועית ויעילה תוך שימוש בידע ובניסיון שלו כדי להגן על החייל מפני הרשעה.

מציאת פתרון משפטי מיטבי

  • עו"ד יבחן את נסיבות המקרה ויסייע לחייל למצוא את הפתרון המשפטי הטוב ביותר עבורו.
  • עו"ד ינהל משא ומתן עם התביעה הצבאית וינסה להגיע להסדר טיעון מקל, או לזיכוי מלא, או במקרה של הרשעה, לעונש מינימלי, מאוזן וראוי.

הפחתת ההשלכות של רישום פלילי

  • עו"ד יכול לסייע לחייל להפחית השלכות של כלא צבאי על רישום פלילי ובכך גם על חייו.
  • עו"ד יסייע בתהליך מחיקת או הפחתת הרישום הפלילי.

עו"ד אביעד רייפר – מומחה למשפט צבאי

עו"ד רייפר מופיע באופן תדיר בבתי דין צבאיים, עוסק בייצוג בהליכי חקירה של המשטרה הצבאית ומטפל בפתיחת תיקים פליליים ומשמעתיים במסגרת הצבא.

השירות המשפטי כולל ייצוג חיילים הנאשמים בעבירות (סמים, עריקות או כל עבירה פלילית אחרת), טיפול בהם במסגרת הצבאית לרבות שיקום, וסיוע בשחרור מהצבא ובהמשך גם בשיקומם במסגרת אזרחית. לעו"ד רייפר יש ניסיון רב בייצוג נאשמים בתיקי עריקות לתקופה של שנים ארוכות אשר הסתיימו ללא מאסר בפועל, וכן בהגשת ערעורים צבאיים.

אם אתם מחפשים עורך דין מומחה בעל ניסיון עשיר בדין הצבאי, הגעתם למקום הנכון. למידע, שאלות ופרטים נוספים אתם מוזמנים לפנות אלינו למספר הטלפון 052-2692484

או לכתובת המייל: aviad_r@013net.net ונשמח לעמוד לשירותכם.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

זקוקים לייעוץ משפטי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם