סירוב / עריקות ממילואים

סירוב/עריקות ממילואים וההשלכות הנלוות

כאשר איש מילואים מקבל זימון לשמ"פ (שירות מילואים פעיל), עליו לפי חוק להתייצב במקום ובמועד שנקבעו בצו שקיבל לביתו. אם קיבל בצו 8, עליו להתייצב באופן מיידי. במידה והחייל מתייצב באיחור ולפני שחלפו 14 יום מהמועד שנקבע, הרי שהוא מוגדר כנפקד. במידה והחייל כלל אינו מתייצב לשמ"פ, או נפקד במשך 20 ימים רצופים, הרי שהוא מוגדר כעריק. בשורות הבאות יורחב לגבי סירוב מילואים, כלומר לגבי עריקות והשלכותיה.

סירוב לצו 8

מאמר זה נכתב בימים של מלחמת "חרבות ברזל", תקופה בה חיילי מילואים רבים גויסו בצו 8. חשוב לדעת כי על פי מדיניות הצבא, זימון בצו 8 הינו זימון במצב לוחמה, כלומר זימון מיידי וחשוב במצב הנחשב לחריג ומסוכן. ולכן, גם הזימון מתבצע בד"כ בשונה מזימון לשמ"פ רגיל, באמצעות שיחת טלפון ו/או העברת מסרון SMS. זהו מצב המחייב את כלל אנשי המילואים לזנוח כל שיקול ו/או אינטרס אחר, ולהתייצב מיידית.

מתוך גישה זו נגזרת החמרה מוצדקת כלפי מי שנעדר ממילואים בנסיבות של צו 8. למשל, מי שחושב כי עריק מילואים יכול לצאת מהארץ, כלומר לטוס לחו"ל בזמן שהרוחות במדינה סוערות, סביר שיגלה במשטרת הגבולות שהוצא כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. למעשה, יש שהצו הזה מוצא גם כנגד עריקים משירות מילואים פעיל. מעבר לכך, אם קיבלתם צו 8 מילואים, סירוב יכול להוביל להשלכות חמורות נוספות, כגון העמדה לדין ואף עונשי מאסר. על כך יורחב בהמשך המאמר.

 

נפקדות, עריקות ומה שביניהן

כמו בשירות סדיר, נפקדות ממילואים היא מצב של אי התייצבות במועד ובמקום המצוינים בצו. כידוע, לעיתים קרובות אנשי המילואים הינם בעלי משפחות, עבודות ועסקים, ולא תמיד יתאים זמן השירות שנקבע להם. לכן, בהחלט ניתן לתאם מול המפקדים וקציני המילואים האחראיים ביחידה על היעדרות או דחייה מסוימת, ואין בכך משום נפקדות.

נפקדות היא הבסיס לעבירת עריקות, שמהווה הרחבה של הראשונה מבחינת משך הזמן. על פי רוב, נפקדות מובילה לצעדים משמעתיים ביחידת השירות, ובעיקר אם החייל מתנהל בצורה מושכלת, יוצר קשר עם היחידה לתיאומים והודעות, ומתייצב בטרם מוגדר הוא 'עריק' ובטרם מועבר דיווח מהיחידה שמגיע הן לפרקליטות עריקים והן למשטרה הצבאית. במקרים כאלו יינקטו כאמור צעדים משמעתיים, אם כי במקרים חמורים עלול להיות עונש מאסר לתקופה קצרה, ללא רישום פלילי.

ואולם, אם הנפקדות נמשכת יותר מ- 20 ימים הרי שהיא הופכת לעריקות. במקרים אלו נכנסות לתמונה פרקליטות עריקים והמשטרה הצבאית, וייתכן שיוגש כנגד העריק כתב אישום. הפרקליטות הצבאית היא שבוחנת את הנסיבות להיעדרות משירות המילואים, ועשויה להחליט על טיפול משמעתי ביחידה או על הגשת כתב אישום לבית דין צבאי.

יש מספר שיקולים העומדים לעיניה של הפרקליטות הצבאית בהחלטתה אם להעמיד חייל מילואים לדין משמעתי או להגיש כתב אישום בדין פלילי. כך למשל, אם מדובר בחייל שנעדר משירות מילואים לאורך של שנתיים, כתב אישום יוגש כבר בהיעדרות משמ"פ של 5 ימים ויותר. בנוסף, יוגש כתב אישום אם מדובר בחייל שנעדר לתקופה של יותר משנה ופחות משנתיים, ושזוהי היעדרותו השנייה בחמשת השנים האחרונות. כמו כן, כתב אישום יוגש אם החייל הוא קצין וכנגד חייל שזומן בצו 8  ולא הגיע.

עריק מילואים עונש

מהי הענישה בגין עריקות משירות מילואים

ישנם לא מעט גורמים המשפיעים על הענישה בגין עבירת עריקות ממילואים, וזאת בדומה לנסיבות עריקות משירות סדיר. ראשית, החוק קובע כי לכל היותר יוטל על עריק מילואים עונש מאסר של עד שבע שנים, ובמידה ומדובר בעריק מיחידת שדה – עד 10 שנים. ללא ספק, מדובר ברף ענישה גבוה המעיד על חומרת ההתייחסות. עם זאת, נדיר ביותר שהעונשים כבדים כל כך, ועל פי רוב, היעדרות משירות מילואים פעיל תוביל לדין משמעתי בלבד למעט במקרים החמורים והקיצוניים יותר.

מלבד מאסר בפועל, העונש עשוי להיות גם מאסר על תנאי, קנס כספי, הורדה בדרגה ועוד. ישנם לא מעט שיקולים ופרמטרים הקובעים את חומרת הענישה. כך למשל, ישנה חשיבות למשך ההיעדרות משירות מילואים, כך שככל שהיא ארוכה יותר כך גזר הדין יהיה חמור יותר. כמו כן, ככל שטיב שירות המילואים היה חיוני ומשמעותי יותר, כמו זימון דרך צו 8 או זימון לתעסוקה מבצעית (להבדיל מאימון), כך ההשלכות עלולות להיות יותר חמורות.

מצד שני, הפרקליטות ובית הדין הצבאי ערים לנסיבות אישיות, והדבר בהחלט יכול להשפיע על ההתייחסות, דרך הטיפול והענישה. נסיבות מקלות יכולות להיות למשל מצב בריאותי של החייל או של אחד מבני משפחתו הקרובים, מצוקה כלכלית שלו ו/או של משפחתו, בעיה נפשית ממנה סובל החייל, וכדומה. בנוסף, לעיתים נופל פגם בזימון עצמו, כך שלמעשה אינו תקף ולפיכך התשתית תחת העבירה נשמטת לחלוטין.

 

לפעול בצורה חכמה ומושכלת

טוב יעשה חייל שאינו יכול להגיע למילואים, אם יפנה אל הגורמים הרלוונטיים מבעוד מועד ויסביר את הנסיבות, כמו נסיעה חשובה לחו"ל, אירוע משפחתי, סיבות בריאותיות, לימודים אקדמיים וכיוצא בזאת. ואולם, אם הגעתם למצב של נפקדות ואף עריקות, או שמצב זה עלול להתפתח, מהרו לפנות אל עורך דין צבאי שיספק ייעוץ, ליווי וייצוג מול הגורמים השונים.

עורך דין מיומן, כמו עו"ד אביעד רייפר, יכול לייעץ לגבי התנהלות שתמנע סיבוכים מיותרים, ובמידת הצורך להביא ראיות וטענות המקלות את ההתייחסות למקרה ואף בגזר הדין. עורך הדין רייפר עוסק בייצוג בחקירות של מצ"ח ובהליכים משמעתיים, מטפל בפתיחת תיקים פליליים ומשמעתיים, ומופיע באופן תדיר בבתי הדין הצבאיים. לאורך השנים ייצג חיילים רבים שנחשדו ונאשמו בעבירות עריקות, לרבות חיילי מילואים, וסייע בהקלת ההאשמות וההליכים שנפתחו כנגדם.

לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג, פנו אל משרדנו בטלפון 04-8404023 או 052-269-2484.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

זקוקים לייעוץ משפטי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם