עורך דין לענייני עריקות מהצבא

עורך דין לענייני עריקות מהצבא – כל מה שרציתם לדעת

עריקות מהצבא הינה עבירה חמורה, העלולה בהחלט להוביל לתקופת מאסר ובמקרים חמורים גם לאישום פלילי. יש להדגיש כי עבירה זו הינה בדרגת חומרה גבוהה בהרבה מנפקדות. במאמר הבא יוסבר מהי בדיוק העבירה, מה העונש על עריקות, וכיצד יכול לסייע עורך דין צבאי עריקות.

אז מהי בדיוק עבירת עריקות

ההגדרה של עבירת עריקות ניתנת בחוק השיפוט הצבאי (1955). לפי ההגדרה, מדובר בהיעדרות מהצבא ללא כוונה לחזור לשירות. במידה והיעדרותו של החייל היא לזמן העולה על 3 שבועות (למעלה מ- 20 יום), הרי שמובן מאליו שלא התכוון לחזור לצבא. במקרים כאלו מוטל על החייל לשכנע את גורמי האכיפה, התביעה והמשפט, כי אכן התכוון לחזור – אם זהו קו ההגנה בו הוחלט לנקוט בעצה אחת עם עורך דין עריקות.

חוק השיפוט הצבאי גם מגדיר כמה כלא מקבלים על עריקות כלומר את העונש הצפוי לבצע העבירה. על פי החוק, הענישה המקסימאלית בעבירה זו עומדת על עשר שנות מאסר, אם כי הענישה בפועל תהיה נמוכה משמעותית. על פי רוב, מי שערק לתקופה הקצרה מ – 100 ימים (למעט בזמן מלחמה – שלושה שבועות) צפוי לעמוד לדין משמעתי בלבד ולעונש מקסימאלי של עד 20 ימי מחבוש. לעומת זאת, עריקות מעל 100 יום היא כבר סיפור שונה, ובמקרים כאלו בדרך כלל יוגש כתב אישום.

מבחינת בית דין צבאי, עריקות היא עבירה חמורה, דבר המשתקף מהענישה המרבית הקבועה בחוק. לפיכך, עריק של מעל 100 יום, בדרך כלל עם הגשת כתב האישום, מוגשת גם בקשת מעצר עד לתום ההליכים ובהתאם לה, הוא ייעצר במתקן מעצר צבאי עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו, ובסוף ההליך הוא צפוי למאסר בפועל, למשך תקופה הנגזרת מכמות ימי ההיעדרות ומנסיבותיו של החייל. בדרך כלל, כאשר אין נסיבות מיוחדות, מדובר על תקופת כליאה שנעה בין 30% ל – 50% מתקופת ההיעדרות. למשל, אם חייל נעדר מהצבא למשך שנה שלמה, הרי שתקופת הכליאה יכולה לנוע לרוב בין ארבעה חודשים לחצי שנה.

כאמור, במקרים חמורים יש סיכון גם לרישום פלילי. מדובר ברישום שימשיך ללוות את החייל גם אל תוך האזרחות לשנים רבות, החל מחמש ועד לשבע עשרה שנה. הרישום עלול להפריע לחייל ללמוד תחומים מסוימים, לעסוק בתחומים מסוימים, להנפיק ויזה למדינות מסוימות, ועוד. 

יש לציין כי בהיעדרות של 60 יום ומעלה מהשירות, אובדת זכותו של החייל לשירותי רפואה מטעם צה"ל, וגם הזכאות לקבלת ת"ש מיחידתו. בנוסף, במשך תקופת ההיעדרות החייל אינו מקבל משכורת מהצבא, וימי השירות שלו אינם נמנים.

בית דין צבאי עריקות

עריקות איננה נפקדות!

עבירת נפקדות דומה לעריקות מבחינה זו שהחייל אינו נמצא במקום בו הוא אמור להימצא.  למעשה, נפקדות מהווה שלב מקדים להפיכת החייל המבצע עבירה זו לעריק. סעיף 94 לחוק השיפוט הצבאי (תשט"ו-1955) קובע כי "חייל שנעדר משירותו בצבא, או מהמקום שהוא חייב כדין להימצא בו אותה שעה, דינו – מאסר שלוש שנים, אלא אם הוכח כי היה לו היתר או הצדק סביר אחר לכך". כפי שניתן לראות מרף הענישה, מדובר בעבירה הנחשבת לקלה בהרבה מעריקות.

למעשה, החוק מגדיר שני סוגים של נפקדות. האחת היא נפקדות קלה, כלומר היעדרות של חייל משירות שלא ברשות, לתקופה שלא עולה על 24 שעות החל מרגע תחילת היעדרותו. השנייה היא נפקדות, כלומר היעדרות של חייל משירות שלא ברשות, לתקופה העולה על 24 שעות אך אינה עולה על שלושה שבועות. כאמור, חייל הנעדר משירות לתקופה העולה על 20 יום ייחשב לעריק. הטיפול בעבירת נפקדות נעשה במסגרת היחידה של החייל, והענישה תסתכם לרוב בריתוק לבסיס.

 

חשיבותו של עורך הדין בעבירת עריקות

כפי שניתן לראות, לעריקות מהצבא עלולות להיות השלכות חמורות, בדגש על תקופת מאסר בלתי מבוטלת ולעיתים אף רישום פלילי. לכן, חשוב מאוד שהחייל ילווה בעורך דין צבאי מנוסה, כמו עו"ד אביעד רייפר, על מנת שייעץ וייצג אותו בשלבים השונים, כגון בחקירת מצ"ח, בדיוני מעצרים ובדיונים בבית הדין הצבאי לאחר הגשת כתב אישום. עורך דין מיומן יכול להפריך ולקעקע את ראיות התביעה ואף להביא ראיות וטענות המבססות ומצדיקות התייחסות מקילה ואף הקלה משמעותית בגזר הדין, כך למשל ראיות המבססות את הטיעון למצב בריאותי מיוחד של החייל או מי מבני משפחתו שבגינו הוא נעדר, מצב כלכלי שבגינו החייל נאלץ לעבוד למען משפחתו במקום להיות בצבא, וטענות נוספות.

עורך הדין אביעד רייפר עוסק בייצוג בחקירות של מצ"ח ובהליכים משמעתיים, מטפל בפתיחת תיקים פליליים ומשמעתיים, ומופיע באופן תדיר בבתי הדין הצבאיים. לאורך השנים ייצג חיילים רבים שנחשדו ונאשמו בעבירות עריקות, וסייע בהקלת ההאשמות וההליכים שנפתחו כנגדם.

לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג, פנו אל משרדנו בטלפון 04-8404023 או 052-269-2484.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

זקוקים לייעוץ משפטי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם