בדיקת שתן לסמים בצבא

בדיקת סמים בצבא – דברים שכדאי לדעת

הצבא אינו רואה בעין יפה שימוש בסמים, בלשון המעטה, ובטח שלא במהלך שהייה בבסיס או בעת פעילות מבצעית. לכן, החשד לשימוש בסמים עלול להוביל להשלכות בלתי נעימות, כולל להליך פלילי-צבאי עם רישום פלילי, מעצר סגור או פתוח, חקירות והגשת כתב אישום, וכן ענישה שעלולה להיות קשה. עם זאת, חלק משמעותי מנטל ההוכחה של החקירה והתביעה הצבאית, הוא להראות שהחייל אכן השתמש בסמים, וזאת בין היתר באמצעות תוצאות של בדיקות שתן. בשורות הבאות יורחב לגבי בדיקות סמים בצבא ומשמעותן עבור החשוד הנחקר.

בדיקת שתן למציאת שרידי סם

בכל חקירת חייל כחשוד בעבירת סמים ע"י משטרה צבאית חוקרת (מצ"ח), כחלק מפעולות החקירה, הנחקר מתבקש לתת בדיקת דגימת שתן למציאת שרידי סם. יודגש, כי למציאת שרידי סם בשתן יש משקל ראייתי גבוה, אך דרושה תוספת ראייתית בכדי להגיש כתב אישום, ובכדי להרשיע את החייל בשימוש בסמים. כלומר, אין די במציאת שרידים בשתן, ועל כך יורחב בהמשך המאמר.

בכדי לחייב את החייל לשתף פעולה ולתת את הבדיקה, ניתן צו של קש"ב (קצין שיפוט בכיר מדרגת רס"ן ומעלה), המחייב את החייל לעשות כן. היה וחייל סרב להוראות הצו, יש בסירוב זה כדי להעמידו לדין משמעתי ולגזור עליו ימי מחבוש, בגין סירוב לצו קש"ב.

מכאן יוצא, שאם חייל אשר השתמש לאחרונה בסמים, נחקר וניתן כנגדו צו קש"ב למתן דגימת שתן, מופיעה לעיתים דילמה: האם לתת בדיקה ולהסתכן בכך שהתוצאה תהיה "שתן מלוכלך בסמים", או לסרב. במקרה של סירוב, לא תהיה ראיה לשימוש בסם ו/או להימצאות שרידי סם בגופו של הנחקר, אך תהיה עבירה של סירוב לצו קש"ב, מה שכמעט בוודאות יוביל למחבוש של עד שלושה שבועות לאחר דין משמעתי.

כמו כן, במידה והחייל מסרב, הרי שניתן להניח שיש לו מה להסתיר. ובנוסף לסירוב, אם יש ראיה אחרת הקושרת אותו לביצוע העבירה, המשמעות היא שקיים סיכוי גבוה יותר שאכן יוגש כתב אישום על שימוש בסמים, ויתרה מכך, חזקת השימוש מעבירה את נטל השכנוע לנחקר עצמו. בדרך כלל, חשוד הוא חף מפשע עד שהוכחה אשמתו, ונטל ההוכחה הוא על התביעה שנעזרת בממצאי החקירה. ואולם, הסירוב לעבור בדיקת שתן סמים בצבא הופכת את היוצרות. כעת הנאשם אינו ב- "בחזקת חף מפשע", אלא עליו מוטל נטל ההוכחה הראשון והבסיסי להוכיח את חפותו ואף לשכנע כי סיבת הסירוב היא חוקית, דבר שכמעט בלתי אפשרי להוכיח.

כאמור, מדובר בדילמה שיש לתת עליה את הדעת לגופו של מקרה. השיקולים והאיזון בעניין התנהגות הנחקר ילובנו בהתייעצות עם עו"ד צבאי מקצועי ובקיא בעניין.

בדיקות סמים בצבא

זמן הישארות הסמים בשתן

כלל ידוע הוא שלאחר שימוש בסמים 'קלים', שרידי הסם נמצאים בשתן עוד בין 3 ל – 6 שבועות. משך זמן התלוי בגורמים משתנים וגופניים של הנבדק, כגון משקל גופו וחילוף חומרים בגופו (עניין גנטי ותלוי אף בכמות צריכת הנוזלים), כמות וסוג הסם שצרך, היותו משתמש חד פעמי, קל או קבוע, ועוד. למעשה, מבין כלל סוגי הסמים, קנביס הוא החומר שנשאר לזמן הארוך ביותר בשתן.

יש לציין כי הישארותו הארוכה של הקנביס בשתן מייצרת בעיה בפני עצמה. למשל, חייל צרך קנביס בחופשה, ולאחר כחודש זומן לתת במסגרת חקירת מצ"ח בדיקת שתן לסמים, בחשד לעבירה שבוצעה רק לפני שבועיים. בבדיקה עלולים להופיע שרידים התומכים בראיות, הגם שבמועד הנחשד לביצוע העבירה לכאורה, לא היה החייל תחת השפעת סמים. מסיבה זו, תוצאות בדיקת הסמים אינן עומדות לבדן, ונדרשת תוספת ראייתית לביצוע העבירה.

מעבר לכך, חשוב לדעת כי הצבא מבדיל בין סם הנחשב ל- "קל" כמו קנביס, ובין שימוש בסם הנחשב ל- "קשה". הדבר מתבטא בהתייחסותם של גורמי האכיפה והמשפט הצבאיים, בנטייה להגיש כתב אישום וברמת הענישה. יחד עם זאת, סמים הנחשבים לקשים נוטים להישאר בשתן לזמנים קצרים בהרבה מקנביס. לדוגמא, שרידי LSD נשארים בשתן עד ליומיים, שרידי הרואין נמצאים בשתן עד ארבעה ימים, גם שרידים של אקסטזי יכולים להימצא בשתן עד ארבעה ימים, ואילו שרידי סמי פיצוציות נוטים להישאר עד יומיים.

 

להתנהל בצורה נבונה ומושכלת – לפנות לעורך דין צבאי

חקירת מצח סמים אינה עניין של מה בכך ובהחלט עלולה להוביל להשלכות חמורות. לכן יש להתייחס במלוא הרצינות אל החקירה ולפנות בהקדם לעורך דין צבאי מיומן.

חשוב לדעת כי לכל חייל עומדת זכות ההתייעצות עם עורך דין צבאי. התייעצות זו אינה מעלה או מורידה מרף החשדות, כך שאם תעמדו על זכותכם להתייעץ עם עו"ד, חוקרי מצ"ח או אנשי התביעה הצבאית לא יראו זאת כסימן להסתרה או להודאה באשמה. יתר על כן, זוהי חובתם של החוקרים לא להתחיל בחקירה לפני התייעצות עם עורך דין וכן לעזור לנחקר למצוא עורך דין, בין אן הוא מגיע מהסנגוריה הצבאית ובין אם מהמגזר הפרטי.

חשוב לדעת כי החוקרים לא תמיד מספקים התראה מוקדמת, ויכולים להגיע יום אחד לבסיס או אפילו לביתו של חייל בחופשה. במצבים אלו, כאשר טרם היה הפנאי להתייעץ עם עורך דין צבאי ולהתכונן לחקירה, יש לעמוד על הזכות ליצור קשר עם עורך דין. גם אם מדובר בהתייעצות טלפונית, השיחה תתנהל בתנאים דיסקרטיים כשאיש אינו מאזין לכם, ותוכלו לספר לו על נסיבות המעמד (המלחיץ בוודאי) שנקלעתם אליו. אפשר גם לבקש מהחוקרים לפנות להורים או לקרוב שיחפש עו"ד צבאי להתייעצות טרם חקירה, ועד שזאת לא תקרה, לא תחל החקירה. ההורים או הקרוב שנמצאים בעמדה נוחה לחיפוש, יכולים בקלות להגיע לעו"ד צבאי שיתפנה מיידית לעזרת

 הנחקר.

במידה ואנשי מצ"ח כבר מחזיקים בידם צו קש"ב, עורך הדין ישקול את האיזונים וימליץ באם להיענות לצו או לסרב לו. בנוסף, עורך הדין יספק לכם מידע והנחיות לגבי דרך שיתוף הפעולה עם החקירה.

 

עורך דין צבאי מנוסה בעבירות סמים

כאמור, אם זומנתם לתת בדיקת שתן או שהחלה חקירה, יש לפנות בהקדם לעורך דין צבאי שיספק ייעוץ וליווי, וייצג אתכם בהליכים השונים. עורך הדין רייפר עוסק בייצוג בחקירות של מצ"ח ובהליכים משמעתיים, מטפל בפתיחת תיקים פליליים ומשמעתיים, ומופיע באופן תדיר בבתי הדין הצבאיים. לאורך השנים ייצג חיילים רבים שנחשדו ונאשמו בעבירות סמים, וסייע בהקלת ההאשמות וההליכים שנפתחו כנגדם.

לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג, פנו אל משרדנו בטלפון 04-8404023 או 052-269-2484.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

זקוקים לייעוץ משפטי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם